Partnerzy serwisu:
Pasażer

Koleje Wielkopolskie. Co z trasami do Świnoujścia, Trójmiasta i Ustki?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Koleje Wielkopolskie. Co z trasami do Świnoujścia, Trójmiasta i Ustki?
fot. JREN76 w barwach KW na stacji w Kołobrzegu
Koleje Wielkopolskie uruchomiły w te wakacje komercyjne połączenie z Poznania do Kołobrzegu. Przewoźnik ma też zgodę na kolejne takie pociągi, łączące Poznań z Trójmiastem, Ustką a także Świnoujściem i Międzyzdrojami, czy w przyszłym roku pociągi KW dojadą więc do kolejnych morskich kurortów?

W te wakacje Koleje Wielkopolskie uruchomiły swoje pierwsze połączenie komercyjne, a więc pociąg Bursztynek, łączący Poznań z Kołobrzegiem. KW dociera do Kołobrzegu w soboty i niedziele przed południem i tego samego dnia wieczorem rusza w drogę powrotną do stolicy Wielkopolski. Szerzej o kursowaniu tego pociągu pisaliśmy tutaj.

Jednocześnie nie jest to jedyny kurs komercyjny, realizowany w tzw. otwartym dostępie, jaki może uruchamiać KW. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku przewoźnik złożył do Urzędu Transportu Kolejowego szereg wniosków o uruchomienie pociągów komercyjnych, łączących Poznań z kurortami - nadmorskimi oraz górskimi.

KW zawnioskowały do UTK o możliwość uruchomienia połączeń w relacjach Poznań – Kołobrzeg, Poznań – Ustka, Poznań – Gdynia, Poznań – Świnoujście oraz Poznań – Szklarska Poręba. Spółka dość szybko otrzymała zgodę na uruchomienie pociągów z Poznania do Gdyni oraz z Poznania do Ustki, co miało miejscem latem ubiegłego roku. Jednocześnie w połowie lipca ubiegłego roku KW wycofały wniosek o uruchomienie pociągów do Szklarskiej Poręby.

Znacznie dłużej (blisko rok) trwało za to wydawanie decyzji dla dwóch pozostałych kierunków, a więc dla pociągów z Poznania do Kołobrzegu oraz Poznania do Świnoujścia. KW otrzymały zgody na te połączenia z końcem kwietnia bieżącego roku i od razu zdecydowały się na uruchomienie w te wakacyjne wspomnianego już Bursztynka do Kołobrzegu.

Obowiązujące zgody umożliwiają wielkopolskiemu przewoźnikowi kursowanie w wakacyjne weekendy do Kołobrzegu, Ustki, Gdyni i Świnoujścia do końca rozkładu jazdy 2028/2029. Ponadto spółka może też uruchomić pociągi komercyjne 15 sierpnia 2028 i 2029 roku. Kursy mają być realizowane pojazdami EN76 - popularne Elfy 1 generacji lub w razie zwiększonych potoków podwójnymi zestawieniami EN76.

O kursach do Kołobrzegu piszemy tutaj, natomiast pociągi do Gdyni i Ustki szeroko opisywaliśmy w tym miejscu. Połączenie do Świnoujścia ma być realizowane z postojami na stacjach: Szamotuły, Wronki, Krzyż, Stargard, Międzyzdroje oraz Świnoujście. Oznacza to, że KW w drodze nad Bałtyk ominą Szczecin, co pozwoli zaoszczędzić przewoźnikowi sporo czasu - podróż z Poznania do Świnoujścia ma trwać zaledwie 3 godziny, co uczyni to połączenie najszybszym w tej relacji, szybszym nawet od ekspresu Błękitna Fala oraz Pendolino, uruchamianych przez PKP Intercity, choć oba pociągi zatrzymują się w Szczecinie.

Takie możliwości mają KW, natomiast czy przewoźnik planuje skorzystanie z nich od przyszłego roku i czy pociągi spółki dojadą nie tylko do Kołobrzegu?

– Obecnie analizowana jest ewentualna możliwość uruchomienia kolejnych połączeń w ramach otwartego dostępu. Natomiast na dzień dzisiejszy połączenia te (poza Kołobrzegiem) nie są uwzględnione w RJ 2025/2026 – mówi nam Dariusz Kaszyński, rzecznik prasowy Kolei Wielkopolskich, rozwiewając nadzieje pasażerów z Wielkopolski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wielkopolska kupuje pociągi. Może ich być nawet 20

Tabor i technika

Wielkopolska kupuje pociągi. Może ich być nawet 20

Jakub Rösler 24 lipca 2025

Wielkopolska i Koleje Wielkopolskie myślą o kolejnych "hybrydach"

Tabor i technika

PESA Atribo już w barwach Kolei Wielkopolskich

Tabor i technika

Atribo odkupione z Włoch blisko Kolei Wielkopolskich

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie. Nowe Elfy w lipcu przyszłego roku

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie. Czy pociągi wodorowe będą potrzebne?

Tabor i technika

Zobacz również:

Wielkopolska kupuje pociągi. Może ich być nawet 20

Tabor i technika

Wielkopolska kupuje pociągi. Może ich być nawet 20

Jakub Rösler 24 lipca 2025

Wielkopolska i Koleje Wielkopolskie myślą o kolejnych "hybrydach"

Tabor i technika

PESA Atribo już w barwach Kolei Wielkopolskich

Tabor i technika

Atribo odkupione z Włoch blisko Kolei Wielkopolskich

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie. Nowe Elfy w lipcu przyszłego roku

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie. Czy pociągi wodorowe będą potrzebne?

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij